klik2..

Friday, July 9, 2010

Syahdu... bila teringat...

Salam all,

hmmm.. rasa bergenang pulak air mata bila nak tulis entry nih... Firas dan Akif dah tido.. tinggal Harraz layan Doremon kat 611.. mama plak... ntah ler... tiba² malam ni rasa syahdu... tersangat.. mungkin sebelum ni jarang meluahkan rasa sebenar.. cuba menguatkan diri sediri... memang lazimkan... bila rasa kita kuat mengharungi sesuatu, ada masanya air mata itu tumpah jua tanpa dipinta... dan perasaan itu datang...

Pesan mak sebelum balik ke kampung lepas jaga aku seminggu lebih tuh yang selalu terngiang² di telinga.. banyak kali sebenarnya mak pesan... 'Yah jangan nangis ya..' lembut je suara mak saat mengucapkannya... maaf mak... anak mak ni ingkar pesanan mak malam nih... rasa syahdu... sedih... masa dari hospital mak dah pesan... 'Yah jangan nangis ya..'...

Makin lebat pulak titisan yang mengalir... tapi yang pastinya aku akan rasa lega sikit lepas ni.. appoinment dengan dr khoo pagi tadi... ditemani suami tersayang, nur, firas dan harraz... tu yang buat kesyahduan datang malam ni... teringat apa yang dr cakap + report yang diberikan... sedih... qada dan qadar itu milik Yang Maha Agung... pasti ada hikmah terbesar disebaliknya.. sekurang-kurangnya aku tak perlu kekal makan ubat.. tak perlu berulang alik jumpa dr.. cuma yang penting jaga diri.. dan perasaan ni perlu aku kawal sebaiknya... waktu ni rasanya sokongan insan² tersayang sangat aku perlukan..

tapi aku masih tetap aku... walau takkan ada permata hati yang sejantina denganku... dan takkan aku merasa lagi saat² membawa bersama zuriat dalam diriku tapi aku bersyukur... Akif, Harraz dan Firas, jaga mama baik² ya... semoga kegembiraan akan menjadi milik aku.. di masa depan.. sensitif plak rasa.. bila lepas ni dengar tentang baby atau mengandung.. hmmm.. apalah yang aku tuliskan... ikutkan emosi...

mulakan langkah baru... terima ketentuan-Nya... ingat.. ujian ini hanyalah sekelumit dari yang dihadapi insan lain... ada yang lebih teruk lagi.. jangan bersedih.. ingat pesan mak.. kuatkan semangat dan ingatkan Allah banyak².. Ujian Allah adalah untuk AKU yang mampu menanggungnya.. kata² yang sering aku ulangi bila rasa diri teruji.. sabar.. redha.. habis tempoh berpantang nanti aku akan membuat perubahan... banyak perubahan.. terutama tentang diri sendiri.. ada azam² baru yang telah aku fikir-fikirkan... insan² rapat pasti akan melihatnya nanti.. satu azam aku yang paling sukar adalah untuk berhenti kerja dan mengasuh sendiri anak-anakku.. bukan sekarang tapi akan cuba untuk aku jadikan realiti.. bagi aku, bersabung nyawa untuk melahirkan permata² hati aku, pasti kepuasan yang teramat sangat jika aku dapat membentuk mereka mengikut acuanku sendiri.. Insyaallah.. usaha, doa dan tawakal..

lega sedikit rasanya.. cuma.. kalau waktu ini en hubby ada disisi, pasti berada dalam pelukannya adalah yang paling membuat aku lega...............

-aku-

4 comments:

dazzling Hawa said...

='(

sabar ye kak..bace entri akak ni buat org2 yg ade si saat2 tu teringat balik..airmate laju aje turun..

mcm akak ckp..akak akan kuat kalau org2 sekeliling akak kuat..i try my best! =)

Cyda Acme said...

sedih ... tergamam ... dan mcm2 lagik aku rasa ... sabar byk2 ek effi ... aku nak dgr cerita lg lanjut nih dr ko .. tp tah bilerlah nak dtg melawat ko nih ...

MAMA 2 MIRZA said...

nur.. layankan jelah akak nih... tapi kekuatan dan bantuan org² kuat keliling akak nih takkan dilupakan.. thanks a lot sis..
dot.. ada masa nanti kita jumpa ya.. leh borak panjang².. misz u too..

Rina said...

Rina baca entri effi ni dua kali sbb nak pahamkan jalan cerita..effi kenapa..kita dah lama x jumpa dan jarang berkongsi cerita lagi..kenapa..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wahai aku.. ingatlah.. kalau hari ini kau mengharapkan langit yang cerah... tapi Pencipta Yang Agung memberikan hujan, guruh, ribut dan badai.. janganlah kau bersedih wahai aku.. kerana kau takkan tahu jika dihujungnya akan muncul pelangi nan indah..
dan jika hari ini kau dapat apa yang kau inginkan, ingatlah kau hanyalah makhluk kerdil yang diberi kesempatan mentadbir.. tapi Yang Maha Kuasa tetap yang menakdir..