klik2..

Saturday, December 4, 2010

SEKOLAH DI MALAYSIA GAGAL?

Salam all,
*gambar dari google..

bila pelajar gembira kalau tak payah gi sekolah (cuti).. bukankah itu bermakna ia gagal..
ada kang cikgu² marah kat aku nih...
tapi hakikatnya suma orang leh pk sendirik... dulu² masa aku tadika.. aku nangis kalau x dapat gi skolah...
tapi budak skang cam dah takde feel camtuh...

sekolah dah tak jadi tempat yang menggembirakan...
walau fungsi masih untuk penyebaran ilmu pengetahuan...
tapi kepentingannya untuk membentuk sahsiah, dan moral individu tak boleh dilupakan...
sbb tuh ramai budak² yang pandai skang.. dah tak macam budak...
tak pandai bergaul... communication hancus..

bila aku sebutkan 'gagal' tuh bukanlah totally gagal..
part of it mmg berjaya.. tapi rasanya objektif asal perlu difikirkan..
kalau tengok pada misi dan visi pon... tak pernah sama untuk semua sekolah kan??
so... apa matlamat asal?? paling utama??
mari kita fikirkan...

-mamaberfikir-

4 comments:

Mama Zharfan said...

ya betul!! anak me kat sini, time cuti pun sibuk nak pegi skool ;) suka sgt pegi skool :)

noradzlina.kamdani said...

hmmmm susah gak nk kata totally gagal..tp klu tgk pd stdn sendiri...diorg mmg xbrape indipendent la xmcm zmn kite skola dlu...xyah suruh tahu t/jawab msg2

MAMA MIRZA said...

kak suzie... tu ler tuh.. kalau kat oversea budak suka gi skolah.. nape kat mesia nih tak.. pastu mak ayah pon lebih suka anta anak gi tusyen dpd blaja kat skolah.. hmmmm..
lin... diorang dah besa dididik cara camtuh kot.. skolah suma suap.. tak bape nak berpikir..

Rina said...

Rasanya sekolah di M'sia terlalu berorientasikan peperiksaan kut..ibu bapa pun berlumba2 nak anak dapat banyak A..padahal banyak A atas kertas x bererti seseorang itu ok dari segi EQ dan SQ nya. Kena tgk semula falsafah pendidikan dan tambah baik dari segi kurikulum..cth mcm sukan..negara kita x begitu hebat dlm sukan..sbb apa..sbb sukan x begitu dititikberatkan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wahai aku.. ingatlah.. kalau hari ini kau mengharapkan langit yang cerah... tapi Pencipta Yang Agung memberikan hujan, guruh, ribut dan badai.. janganlah kau bersedih wahai aku.. kerana kau takkan tahu jika dihujungnya akan muncul pelangi nan indah..
dan jika hari ini kau dapat apa yang kau inginkan, ingatlah kau hanyalah makhluk kerdil yang diberi kesempatan mentadbir.. tapi Yang Maha Kuasa tetap yang menakdir..