klik2..

Tuesday, March 22, 2011

APAM SODA MERAH BAGAIMANA MEMBUATNYA

nih projek minggu lepas.. yang biru aku buat sebelum nih.. aku wat pulak yang merah.. suka budak².. sabtu lepas dah wat yang cekelat.. tapi gambar tak sempat nak upload lagik... okeh..
camner nak wat??

aku masukkan 250g tepung gandum, 200g gula halus, 2 sudu kecik ovelette, 200ml aiskrim soda, 2 biji telur gred A, 1/2 sudu kecik esen ros, garam sikit..

semua bahan tuh masukkan dalam bowl dan guna mixer dalam 10 min.. amik 1/3 pastu masukkan dalam bekas lain dan letak ler warna.. dalam kes nih merah ler.. yang lepas saya wat biru... masukkan dalam paper cup.. bawahnya aku letak acuan kuih tuh(cup tuh lembut.. nanti jadi tak cantik.. kalau ada bekas muffin ok ler.. gambar kat bawah) .. supaya jadi cantik.. kukus dalam pengukus selama 7 minit dengan api besar.. tudung pengukus tuh sila bungkus dengan kain.. nak elakkan air tuh terkena kuih.. ok.. dah masak leh makan.. sedap.. hehe... cuba jangan tak cuba..
*resepi dapat dari kak raha.. tq..
okeh.. nih nak tunjuk gambar bekas acuan tuh.. macam dalam gambar nih... aku pinjam dari belog nur.. http://fiqah99.blogspot.com cuma apam yang nur buat tuh lain.. aku letak cupcake yg besar sikit kat dalam tuh.. pastu aku masukkan adunan yang putih dulu.. yang ada kaler kat atas.. letak dalam 1/3.. okeh.. begitu ya..

5 comments:

Nuridah said...

Assalamualaikum,

Salam perkenalan dari kak nur,terima kasih ya sudi singgah keblog akak dan juga jadi follower...akak pun dah follow blognya...

terima kasih juga kerana iklas memberitau tentang gambar itu...tak jadi masaalah bagi kak nur..dah minta izin tu apa salahnya kan.

noradzlina.kamdani said...

wah...best nye ade resepi apam soda...nnt klu rajin bole le mencuba...

umie mia said...

salam mama mirza, sy nak tanya.. cmne ye nak dapatkan rekahan kat atas tu? sy dah try buat apam ni tp atas dia tak merekah.. sedih je tgok :(

Mama Mirza said...

dari pengalaman saya ler.. api mesti kuat.. maximum ler kire.. baru merekah atas dia.. cuma umi mia buat lagi.. :)

umie mia said...

trima kasih mama mirza.. cuti ni sy try lagi ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wahai aku.. ingatlah.. kalau hari ini kau mengharapkan langit yang cerah... tapi Pencipta Yang Agung memberikan hujan, guruh, ribut dan badai.. janganlah kau bersedih wahai aku.. kerana kau takkan tahu jika dihujungnya akan muncul pelangi nan indah..
dan jika hari ini kau dapat apa yang kau inginkan, ingatlah kau hanyalah makhluk kerdil yang diberi kesempatan mentadbir.. tapi Yang Maha Kuasa tetap yang menakdir..