klik2..

Sunday, October 30, 2011

CHEESE BROWNIES - STEP BY STEP

Resepinya telah aku tuliskan disini.. cuma ini mahu tunjukkan step by stepnya.. khas untuk rakanku rina..
1) Saya cairkan butter dan masukkan koko dan kacau.. koko akan cair dalam butter yg masih panas.. gunakan kaedah double boiler okeh untuk cairkan butter tuh.....
2) Masukkan telur yang telah dikacau bersama gula.. saya gunakan whisk sahaja.. kacau lagi.. akan jadi warna cekelat gini... Masukkan susu cair dan kacau lagi..
3) Masukkan tepung yang dah dicampur dengan serbuk penaik dan soda bikarbonat kacau lagi... tepung masukkan sikit² tau.. sambil dikacau.. masukkan esen vanilla.. kacau..
4) Alas tin pembakar dengan kertas minyak dan disapu dengan butter.. kan nampak licin² tuh..
5) Ini ler adunan yang dah siap tadi... amik dua sudu makan masukkan dalam piping bag.. kalau saya memang saya guna plestik biasa jer.. nanti baru lubangkan ujung dia..
6) Dah masuk dalam piping bag..
7) Tuang dalam tin pembakar tadi.. biar hujung dia panjang sikit.. nanti senang nak kuarkan..
8) Siap dibakar.. tadaaaa.. dah naik sikit.. Suhu 175 darjah celcius selama 20 min.
9) Pukul cream chese hingga kembang.. masukkan gula, pukul, telur, pukul.. pastu tuang atas brownies tadi.. kemudian kita nak maen lukis²...
10) Buat garisan menegak yang jaraknya sama.. sampai siap.. seperti dalam gambar diatas dan bawah.. okeh sengek² gak ler.. takkan nak guna pembaris kot..
11) Kemudian guna belakang garfu atau sudu.. ikut rajah berikut.. tarik jer jangan sesegan.. hingga siap..
12) Lepas tuh masuk balik dalam oven.. bakar sekejap..  lagi 15 minit..
Last sekali tarik keluar dari tin pembakar.. potong sket tepi dia bagi cantik.. pastu leh ngap atau bagi kengkawan.. harap² rasanya mavellous cam yang saya buat.. hehehe..

tips.. kalau nak potongan cantik, gunakan pisau yang bersih dan direndam dalam air panas.. setiap kali nak buat potongan, bersihkan pisau.. hehe..

7 comments:

Cikgu Nana said...

waaah suka2...yang masuk dalam piping bag tu utk lukis2 kan?

Nak cuba lah!....TQ for the recipe..luv u muuuuahhhh!!!

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

tee hee..bagus..bagus...ada pon step by step utk org buta seni cam haku ,LOL!



p/s: haku baru belajar wat muffin tu pon x pass lagik haha

Mama Mirza said...

yup.. lubangkan kecik jer.. untuk lukis².. hehe..

luv u too.. hehe..

Mama Mirza said...

rina.. nih aku wat spesel untuk ko ler nih.. hehe.. selamat mencuba.. nanti ajar aku lak nak wat muffin ya.. :)

noradzlina.kamdani said...

wah....rajinnye ko..

Amy Syaquena said...

suka lihat orang buat tapi nak buat sendiri x masih tidak berkesempatan lagi..hehe alasan sebenarnya tue

ibuhebat said...

nak buatlah raya haji nih! hehe..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wahai aku.. ingatlah.. kalau hari ini kau mengharapkan langit yang cerah... tapi Pencipta Yang Agung memberikan hujan, guruh, ribut dan badai.. janganlah kau bersedih wahai aku.. kerana kau takkan tahu jika dihujungnya akan muncul pelangi nan indah..
dan jika hari ini kau dapat apa yang kau inginkan, ingatlah kau hanyalah makhluk kerdil yang diberi kesempatan mentadbir.. tapi Yang Maha Kuasa tetap yang menakdir..