klik2..

Tuesday, November 29, 2011

PAVLOVA MUDAH - SEDAP DAN SENANG

Biler tengok kengkawan blogger buat Pavlova, saya dah teringin benar.. tapi tidak tahu mana hendak membeli.. cubaan pertama saya totally failed.. taknak jadi merinque langsung putih telur itu.. beberapa sebab telah dikenalpasti.. antaranya sebab putih telur itu telah agak lama saya biarkan pada suhu bilik.. jadi untuk buat keli kedua saya pastikan telur fresh from chiller.. nak dari ayam tak dapek lor.. tak penah bela ayam.. untuk cubaan kedua.. taraaaa...
saya sangat suka... rasa pon sedap..


PAVLOVA
* resepi asal dari abang mat gebu.. dan beberapa blog omputih.. kemudian saya olah ikut saya.. hehe..

Bahan-bahannya
- 75 ml putih telur (lebih kurang dari 2 biji telur saiz agak besar)
- 110gm gula kastor
- 1 sudu makan tepung jagung
- 1 sudu teh cuka
- sedikit esen vanilla

Cara membuatnya
- pada kertas minyak, bentukkan bulat (saya buat besar-besar cawan, dapat 6 bijik) guna pensel. Terbalikkan dan letak atas dulang pembakar.
- panaskan oven pada suhu 150 darjah celcius.
- putar putih telur hingga berbuih.. (guna mixer ya..) kemudian masukkan guna sesudu demi sedudu sambil diputar.
- sehingga berkilat, berketul atau senang kata menjadi merinque (terbalikkan mangkuk dia tak jatuh..)
- gunakan spatula, kaup balikkan bersama tepung jagung, cuka dan esen vanilla.
- masukkan dalam piping bag.. (saya masuk dalam pelestik jer..)
- paipkan atas kertas minyak tadi.. ikut ler bentuk bulat yang kita dan buat tadi..
- bakar selama 1 jam 10 min dengan suhu 120 darjah cencius atau hingga nampak kekuningan, terus biarkan menyejuk dalam oven.

Untuk topping atas nya, saya gunakan 100ml whipping cream dan saya putarkan sahaja.. selepas diletakkan pada base pavlova dan hiaskan dengan buah-buahan.. saya gunakan kiwi, strawberry dan blackberry..

bagi saya, saya suka rasanya.. sebab manis pada bahagian bawah dan atasnya buah-buahan yang masam.. kalau tidak suka manis boleh kurangkan lagi gula.. ada orang letak gula pada toppingnya.. tapi saya suka begitu.. rasa cream dah cukup.. :)

3 comments:

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

dh glemer pavlova nih..tp tgk dari cara membuatnya dh tahu dah misti aku fail punya haha

Ardini Humaira said...

nyammmm! nanti dni nak cuba jugakla :)

maz said...

Salam mirza...cute plak pvlova buat kcik2 gitu...kita pun dh lama bnar xbuat..klu dpur lama dlu bnyk jgk post pvlova ni..memang senang sngat nk buat kan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wahai aku.. ingatlah.. kalau hari ini kau mengharapkan langit yang cerah... tapi Pencipta Yang Agung memberikan hujan, guruh, ribut dan badai.. janganlah kau bersedih wahai aku.. kerana kau takkan tahu jika dihujungnya akan muncul pelangi nan indah..
dan jika hari ini kau dapat apa yang kau inginkan, ingatlah kau hanyalah makhluk kerdil yang diberi kesempatan mentadbir.. tapi Yang Maha Kuasa tetap yang menakdir..