klik2..

Wednesday, December 14, 2011

CARA MEMBUAT SIRIH JUNJUNG RINGKAS

Saya bukanlah pandai sangat membuat sirih junjung.. tapi memang saya suka jika disuruh membuatnya... ok.. saya nak tunjukkan cara buat siri junjung yang ringkas dan mudah...


bahan-bahan yang diperlukan
- sirih (jangan guna yang pelestik ya.. saya tak suka.. haha...)
- polisterina bentuk bulat.. sila alaskan dengan crepe paper/kain net.. atau apa sahaja supaya nampak cantik
- dawai yang agak keras... no bape tak ingat ler plak..
- span lembap (khas untuk cucuk bunga idup.. leh beli kat kedai barang pengantin)
- pita pelekat
- gam tembak (option.. pakai jarum peniti pon bulih)
- bunga ros hidup..
- bunga kecik2 dengan daun.. hidup gak..


caranya..
- potong span lembap bentuk 4 segi sama... dan ikatkan guna dawai pada bahagian tengah polisterine bulat.
- potong sirih seperti dalam gambar.. (saya pakai sirih yang besar.. jadi nampak macam pendek.. agak2 sepanjang jari telunjuk gitu..)
- saya susunkan sirih yang saya lapiskan 3 helai (besar sikit bawah, sederhana atas dan kecik sekali atas..) saya baringkan pada 4 penjuru.. saya guna gam tembak dan gamkan ke polisterin..
- sirih selebihnya saya gulungkan begini..
- buat dari kiri ke kanan...
- ambil dawai yang telah dipotong pendek.. (hendak dijadikan tangkai saja)
- dan gamkan guna pita pelekat..
- hasilnya seperti ini... buatkan banyak2...
- kemudian cucukkan dengan gaya bebas.. tengok pada bahagian bawah sirih yang saya baringkan dan lekatnya guna gam tembak tadi.. kalau guna peniti pon boleh...
- akhir sekali hiaskan dengan bunga hidup dan bunga kecik-kecik.. jangan bagi nampak batang bunga yang ada pita pelekat tadi... tadaaaa.. dah siap.. senang kan???

** bagi saya sirih junjung itu besar simboliknya... jadi saya suka gunakan semua yang hidup... sirih yang betul, bunga-bunga.. dan kalau kami orang johor perlu diselitkan sekali pinang, gambir dan kapur yang dah dibungkus kecil-kecil guna ribbon..

selamat mencuba..

5 comments:

Kakzakie said...

Kakak baru minggu lepas buat sirih junjung buat anak saudara kakak bertunang....

Sirih junjung amat sinonim dlm warisa bangsa kita kan..

Mama Mirza said...

ya kak.. sangat setuju.. sebab itu saya selalu ikut apa yang org dulu2 buat.. hehe.. :)

asma HazeLnut said...

okeh..bagus banget..dah ade dah org tuk buat nur punye nantik..hehe..nur tak de seni tang gubah2 ni


cantik lah..ni yg fiza punye aritu eh?

Mama Mirza said...

nur... leh.. takde hal.. nih fiza nyer... yang 2 sebelum nih lupa plak nak snap.. hehe..

Cikgu Nana said...

hehe....so rajin la...

adik saya takmo kawin lagi la....
Jadik memang tak pernah wat sirih junjung nie.....

bestnya rajin wat tutorial, ilmu yang berguna tu....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wahai aku.. ingatlah.. kalau hari ini kau mengharapkan langit yang cerah... tapi Pencipta Yang Agung memberikan hujan, guruh, ribut dan badai.. janganlah kau bersedih wahai aku.. kerana kau takkan tahu jika dihujungnya akan muncul pelangi nan indah..
dan jika hari ini kau dapat apa yang kau inginkan, ingatlah kau hanyalah makhluk kerdil yang diberi kesempatan mentadbir.. tapi Yang Maha Kuasa tetap yang menakdir..