klik2..

Sunday, October 21, 2012

KEMALANGAN.. BEGITU RASANYA..

Salam rakan2..

Pagi ini bila bangun, sakit kepala semalam masih terasa... mengapakah... banyak berfikir dan letih barangkali... ditambah dengan mendung dan cerahnya hati silih berganti.. mengapa begitu, kerana dua peristiwa silih berganti semalam..

Entry ini hanya saya mahu menceritakan kemendungan hati.. hati banyak kali sudah dipujuk supaya meredhakan.. tapi bisikan-bisikan itu suka mahu menerjah ke sudut hati yang sudah redha... dan saya mahu menceritakkannya supaya tak tersimpan dalam kepala dan asik berfikir-fikir mahu diluahkan..

ESTIMA VS VIVA..

Kereta kami sama-sama putih.. cuma bezanya kereta dia 5, 6 kali ganda harganya dari kereta saya... ya... viva saya tuh umpama tin saja.. dan kereta dia pasti besi berkualiti tinggi setanding harganya... cuma, kita sama-sama manusia.. apa salah saya pada dia hingga dia langgar kereta saya begitu... keretanya WVS jika tak silap pandangan saya yang ada sedikit rabun ini... masih baru lagi... tapi mungkin 'apa ada hal' setakat bercalar sedikit..

Saya memandu di lane tengah, semasa kejadian.. menuju ke KL untuk mencari kegembiraan saya semalam... sudah sangat hampir dengan exit Nilai.. tiba-tiba, sebuah kereta dengan kelajuan tinggi dari lane paling kanan memintas kereta saya dengan penuh bergaya.. kononnya lah.. sambil melanggar depan bahagian kanan kereta saya.. Alhamdulillah saya tidak terlalu laju kerana mengekori kereta depan.. saya terdorong sedikit ke lane kiri.. waktu itu, hanya Allah yang tahu perasaan saya... dan dengan sungguh berlagaknya saya nampak estima itu terus memandu laju menaiki exit nilai... (dia sudah hampir terlepas sebenarnya jika tidak memintas saya dengan penuh berbahaya).. saya tidak berani berhenti dan meneruskan pemanduan seperti tiada apa-apa.. saya tidak lihat langsung apa yang terjadi pada viva saya... cuma semasa memandu itu saya menangis... antara perasaan geram.. marah.. dan segalanya...

Bertemankan kekuatan dari-Nya saya teruskan perjalanan menuju kelas yang memang telah saya rancang lama untuk menghadirinya.. cuma bila difikirkan semula.. dan membayangkan kejadian itu, saya sangat bersyukur diberi peluang meneruskan perjalanan.. bisa saja saya antara yang mungkin cedera parah atau terbunuh atas kesalahan yang bukan daripada saya.. ya.. itulah kemalangan.. cuma.. jika anda yang membaca adalah pemandu estima putih itu, saya redhakan apa yang anda buat pada saya.. cuma ingat... jangan hanya memikirkan diri sendiri.. hidup bukan untuk kita sendiri sahaja.. jika semalam, orang yang anda langgar itu mati, atau anda yang mati, pasti ceritanya berkesudahan duka.. ingat itu..

Dan bila sampai di rumah, en suami beritahu, bukan hanya sekadar calar, kena chassis sekali.. dan sedikit dengan tayar.. Alhamdulillah.. semoga apa yang berlaku mempunyai hikmah terbesar untuk kami... dan en suami pon sangat memahami dan bersyukur saya selamat.. semuanya memang sudah tertulis.. begitu juga dengan perjalanan pergi dan balik selepas itu yang telah dipermudahkan-Nya.. Alhamdulillah...

*Viva itu bukan saya punya, Dia pinjamkan sahaja...

Salam penutup bicara..

3 comments:

Jun Cupcakekasih said...

alahai begitu kisahnya di sebalik sebuah hari. Sabar ya Effi...kak Jun dengan sesungguh hati mengundang Effi ke rumah kak jun. Kita sama-sama buat bunga bunga tu ya. Barulah kak Jun rasa senang hati. Keep in touch ya...

Mama Mirza said...

Insyaallah k jun.. diberi kesempatan sampailah effi nanti.. cuma mahu mengamalkan setiap yang terpahat dalam ingatan nih... suka sangat..

Cikgu Nana said...

masyaAllah, baru terbaca entry ini.
Semoga dikurniakan ketabahan...
InsyaAllah, ada besar hikmahnya....

Dulu pon pernah kena langgar dari blakang oleh teksi, sampai sekarang dia tak ganti...ampunkan aje la...cuma masih lom lupa heeee...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wahai aku.. ingatlah.. kalau hari ini kau mengharapkan langit yang cerah... tapi Pencipta Yang Agung memberikan hujan, guruh, ribut dan badai.. janganlah kau bersedih wahai aku.. kerana kau takkan tahu jika dihujungnya akan muncul pelangi nan indah..
dan jika hari ini kau dapat apa yang kau inginkan, ingatlah kau hanyalah makhluk kerdil yang diberi kesempatan mentadbir.. tapi Yang Maha Kuasa tetap yang menakdir..